Meny:
Programmering!
(Konsten att uppfostra en chipsburk! :-)
Sidan uppdaterad: lördagen den 18:e augusti år 2012, kl. 18:16

Hemsida!!!

 Privat

 Amatör-radio

 Fotografering

 Programmering

 C - trotjänaren

 C för dsPIC

 VB-6

 Webteknik

 Övrigt intressant och kul


Bland bittar och bajts!

Dator-programmering är något som färre och färre datoranvändare någonsin ger sig i kast med. De flesta anser att det ligger på ALLDELES för hög nivå, och de flesta ser heller inte nyttan med det hela. M$ Office har väl redan alla de funktioner som är värt att ha? Det är väl redan så bra, snabbt och säkert som man kan önska sig?

Kan tänkas det är så också, åtminstone om man sitter och slavar på sitt kontor med att skriva det ena brevet efter det andra, och ständigt använder samma upplägg i Excel för sina budget-kalkyler. Men, man kan å andra sidan åstadkomma små underverk själv vad gäller effektivisering, och ärligt talat - M$ Office är väl redan så svårt att lära sig till fullo att man lika gärna kan lära sig lite Delphi, VB, eller Java/ C++, som att grotta ner sig i funktionerna hos nämnda kontors-svit.

På dessa sidor hade jag tänkt skriva lite om Java (både som scripts, applets, och som 'riktiga' program, VB6 (snart ut-dött), samt C-programmering för dsPIC-kretsar.
 
Hav dock lite tålamod, ROM byggdes inte på en dag! :-)

Vad innebär programmering egentligen

Det är faktiskt precis vad det låter som: Att ställa upp en lista av grundläggande instruktioner vilka datorn blint lyder. Datorn har egenligen bara ett fåtal instruktioner som den klarar av att tolka. Dessa kallar man maskin-kod, och att skriva ett program i maskin-kod ger det effektivaste programmen. Detta är dock rysligt jobbigt, eftersom varje maskin-kods-instruktion uträttar så väldigt lite. Det kan bli åtskilliga tio-tusentals, ja t.o.m. miljontals sådana instruktioner för att skapa ett medelstort program, t.ex. en ordbehandlare.

Istället så kan man använda ett programspråk och en sk. kompilator. Det du skriver i programspråket kommer kompilatorn att översätta till de maskinkodsinstruktioner som behövs. I alla vettiga språk idag så finns det färdiga rutiner som gör en tråkig uppgift betydligt mycket enklare att skriva. Kan t.ex. vara att läsa in en fil ifrån hårddisken. Detta kan oftast klaras upp med ett par rader skrivna i språket ifråga. Dessa rader ersätter tusentals rader maskin-kod!

Kontentan är denna: Att programmera är att skapa rutiner som datorn använder för att lösa de uppgifter man vill att den skall göra. Det första man bör göra är att klart och tydligt beskriva sitt problem! Dela upp det i dess olika beståndsdelar, och sedan, dela upp dessa i så enkla delar att de kan skrivas i det programspråk man valt. Det gäller ju att i detalj beskriva för datorn vad den skall göra: läs in ett stycke av en fil, lägg det i en sträng (eller array), gå igenom strängen bokstav för bokstav och ersätt varje ä med ett æ, skriv tillbaka strängen till filen på hårddisken, stäng filen etc...

När man blivit mer van vid detta, så ser man snabbt att vissa typer av uppgifter återkommer gång på gång, som t.ex. att sortera ett antal olika saker i viss ordning. Då inser man vikten av att kunna göra en sorterings-funktion som kan fungera i många olika sammanhang! Häri ligger förvisso mycket av den seriösa programmeringens kärna. I vissa fall ser man att det faktiskt redan finns färdiga funktioner, i programspråkets olika bibliotek, eller objekt, eller i operativsystemet vilka kan anropas via dess api:er. I andra fall får man skriva dem själv.

 

 


Gunnar Hjern's personliga hemsida, © G.Hjern, Sweden, 2008-2012.
Sidan uppdaterad: 2012-08-18,  kl. 18:16:43
e-mail: Webmastern.