Meny:
Radiosamband!
(Att få information-flödet att flyta perfekt,
utan trådar eller dyra mobiltelefon-räkningar:-)
Sidan uppdaterad: söndagen den 19:e augusti år 2012, kl. 03:10

Hemsida!!!

 Privat

 Amatör-radio

 Radiosamband

 PSK-31

 Fotografering

 Programmering

 Webteknik

 Övrigt intressant och kul


Säkrare än mobiltelefon - när det verkligen gäller!

Säkerhets-aspekten är viktig när en massa upphetsade rallyförare drar fram i 150 knyck på smala grusvägar! Om en bil saknas skall detta givetvis rapporteras så snart som möjligt, och förarnas berättelse när de kommit i mål på sträckan kan betyda liv och död ifall någon bil kraschat och börjat brinna. Ambulans och räddnings-bil i starten skall dirigeras ut på sträckan så fort något allvarligt har inträffat.

För att garantera att säkerhets-sambandet fungerar även vid allvarliga och spektakulära olyckor så använder vi uteslutande radio. Det fungerar alltid även när mängder av publik samtidigt kastar sig över sina mobiltelefoner och överbelastar de ofta snålt tilltagna glesbygds-basstationerna. Eftersom vi har radio-folk både i start och i mål, samt i högkvarteret (HQ) och ibland ute på sträckan också, så kan starten och ambulans/räddningsbil snabbt varskos om något händer. HQ får direkt rapport och kan vid behov stryka och lägga om sträckor. Förare i startande rallybilar kan få uppgift att hålla utkik efter saknade bilar etc.

Allt detta är sedan många årtionden krav ifrån FIA och andra stora rally-organisationer - Självklart skall denna härliga motorsport hållas så säker som möjligt! Därför pågår nu på 2000-talet ett ivrigt utvecklingsarbete, främst bland radio-amatörer! Eftersom en GPS-navigator-modul och resten av radio-utrustningen ryms i ett cigarett-paket och kostar överkomliga pengar, så finns det försök att kunna spåra varje enskild bil via radio-data-system. Detta skulle förvisso kunna ge en i det närmaste total säkerhet, så att olyckor upptäcks direkt.

Att delta i radiosamband innebär dock inte man alltid sitter på helspänn och är beredd på värsta tänkbara katastrof. För det mesta är det rena rutinuppgifter i ganska avspänt tempo. Bilarnas nummer, startordning och starttid skall hållas reda på, så att man genast ser om någon saknas när de kommer i mål. (På större rallyn med EM- och VM-status så är det krav på att det finns en radio-station var 5:e km ut efter banan, och på dessa poster kan man få se lite rally också, samtidigt som det för det mesta är relativt lugnt. I starten, och vid TK strax efter målgång på sträckan, så ser man inte mycket fart precis, men där händer det en massa andra kul saker - hastigt påkomna och genomförda reparationer mm. Varje rally brukar bjuda på flera goda skratt. Gemytet forsätter givevis på middagen efter rallyt, när olika episoder diskuteras, ihop med minnen ifrån andra rallyn.

Någon särskilt påkostad utrustning behövs VERKLIGEN INTE! Nästan allt rally-samband som jag deltagit i har körts i huvudsak på 2-meters-bandet. Själv har jag kört långt över dussinet rally-samband med en gammal Icom IC-02 (med 7Ah bly-accar), och som antenn har jag en 'slim-Jim' upphängd i ett 7m metspö fastskruvat i ett jordankare. Ett headset är också mycket bra att ha, och kan fås för enstaka hundralappar. Som reserv-station har jag en sommerkamp TS277-DX (samma som ADI-201 tror jag) Den är mycket bättre än sitt rykte, men jag har fått bråka en del med modulations-trimpotten. Nu funkar den dock - sedan jag köpt ytterligar en som extra reserv. Typiskhetskoefficient = 100%   :-)

Jag hade lite mer detaljerat tänkt att beskriva en del olika aspekter av radiosamband, vad som bhövs och vad som är att tänka på. Jag har en del bilder ifrån olika rallyn, och tänker försöka lägga upp en del sevärt här såsmåningom. Så kommer också mer länkar till andra sorters samband mm.

 

 


Gunnar Hjern's personliga hemsida, © G.Hjern, Sweden, 2008-2012.
Sidan uppdaterad: 2012-08-19,  kl. 03:10:54
e-mail: Webmastern.